Jak odbudować Stocznię Szczecińską?

Jak odbudować Stocznię Szczecińską?
Podziel się ze znajomymiShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Stocznia Szczecińska i ogólnie brak pracy w Szczecinie jest tematem coraz częściej poruszanym przez mieszkańców naszego miasta. Jednak kolejne samorządy nie mają żadnego pomysłu jak zmienić sytuację w Szczecinie na lepsze. Pokusiłem się o kilka propozycji oraz kilka scenariuszy zmian.

Sprawa zamknięcia Stoczni Szczecińskiej bulwersuje każdego z kim ten temat się poruszy. Obwiniana jest Unia Europejska, rząd, samorząd i kierownictwo stoczni. W gruncie rzeczy nie ma się czemu dziwić gdyż był to zakład zatrudniający ponad 4,5 tysiąca osób, które nagle znalazły się bez pracy. Oczywiście liczba bezrobotnych była znacznie większa gdyż upadek stoczni pociągną za sobą zwolnienia i upadłości w firmach, które świadczyły dla stoczni swoje usługi. W tym momencie jednak nie chcę się skupić na szukaniu winnych, a na zaproponowaniu rozwiązania.

Do tej pory jedynym pomysłem miasta na reaktywację stoczni była sprzedaż jej terenów Towarzystwu Finansowemu SILESIA (cała sprawa też jest mocno podejrzana, ale jak pisałem pozostawmy to na kiedy indziej). TF Silesia, które de facto zarejestrowane jest firmą z Katowic (bardzo ważny ośrodek stoczniowy w Polsce) zarządza terenami postoczniowymi podnajmując je różnym firmom, które zdecydowały się rozpocząć na nich produkcję i świadczenie usług. Wielokrotnie firmy te stawiały zarzuty o złe traktowanie i posądzały Silesię o wielką niechęć do nich. Ostatnio został stworzony nowy twór pod nazwą Szczeciński Park Przemysłowy (SPP), którego zarząd wywodzi się z Silesii, a jego zadaniem będzie reaktywacja terenów postoczniowych. Swoją drogą Silesia też miała takie zadanie więc po co nowy twór? Jedyne co się zmieni to zwiększona decyzyjność prezesa będącego na miejscu w Szczecinie. I oto cały pomysł władz naszego miasta. Utworzyć firmę córkę firmy, której do tej pory nie udało się nic stworzyć, a nóż coś jej się uda.

Moim zdaniem istnieją 3 sposoby na odbudowę stoczni:

  1. Stocznia powinna być sprzedana najlepiej w całości jakiejś stoczni z Norwegii, Niemiec lub Holandii. W krajach tych przemysł stoczniowy jest bardzo mocno rozwinięty, a stocznie mają nadmiar projektów do realizacji. Moim zdaniem w poszukiwania prywatnego inwestora dla Stoczni Szczecińskiej powinien się włączyć bardzo aktywnie prezydent i przedstawiciele rady miasta. Pokazując znaczne zaangażowanie partnerzy, z którymi będą prowadzone rozmowy zobaczą, że mogą liczyć na przyjazny klimat do prowadzenia biznesu w naszym mieście. Nie jest chyba skomplikowane zorganizowanie kilku wyjazdów z misją gospodarczą do Niemiec czy Norwegii?
  2. Przedsiębiorstwa działające na terenach stoczni i zrzeszone w klastrze powinny rozpocząć bliższą współpracę i starać się sprowadzać coraz to większe projekty do Szczecina. Zachętą może tu być obniżenie kosztów działalności do możliwego minimum. Silesia jest w 100% spółką państwową także państwo mogłoby częściowo zwolnić z opłat czynszowych najemców na terenie stoczni. Utrzymanie bieżącego funkcjonowania infrastruktury z czasem przejmowałyby podmioty działające na terenie stoczni, a Silesia byłaby niepotrzebna.
  3. SPP przyciągnąłby znacznie więcej zainteresowanych firm jeśli byłoby możliwe obniżenie podatków dla firm działających na terenie stoczni. W jednym z artykułów pisałem jak zbawienny w skutkach mógłby być ruch władz samorządowych w kierunku zniesienia lub chociażby obniżenia podatku od nieruchomości. W momencie gdy więcej małych firm rozpoczęłoby swoją działalność dużo łatwiej byłoby im współpracować w celu ściągnięcia dużych projektów do Szczecina. Powstałoby duże zaplecze przedsiębiorstw, które nawzajem uzupełniałyby swoją ofertę i oferowały potencjalnym klientom kompleksowe wykonanie usług.

Tyle moich przemyśleń na ten temat. Zobaczymy jak sytuacja będzie się rozwijała w przyszłości oraz co ciekawego wymyślą nasi politycy.

Podziel się ze znajomymiShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>